HejtmoSoft
     

BUDÍKY na JAWU 350


Stejně jako další věci, rozhodl jsem se na svojí motorce poněkud vylepšit také vzhled budíků, a to ve dvou směrech: jednak z hlediska podsvícení a zároveň i změnou stávajících stupnic za lépe vyvedené a také lépe "kompatibilní" s novým způsobem podsvícení.

Podsvícení

Vzhledem k naprosto nedostačujícímu a zároveň mdle vypadajícímu podsvícení sériových budíků na mojí 350 jsem po několika pokusech ať s barvou žárovky, náhradou za vysoce svítivou LED a dalších sáhl k poněkud drastičtějšímu a mnohem elegantnějšímu řešení podsvícení.

Tovární podsvícení má hned několik nevýhod: zbytečně velká spotřeba, přímo odporná barva světla obyčejné žárovky a hlavně malá intenzita, způsobená především konstrukcí, kde se světlo na plochu stupnice odráží pouze od malé plochy po obvodu. Proto jsem se rozhodl osvětlovat plochu budíků světlem přímým, nikoli pomocí odrazu. Musel jsem najít vhodný a levný zdroj světla s malou spotřebou, který by zároveň velikostí vyhovoval tak, aby opticky nezasahoval nebo zasahoval minimálně do vizuální podoby celého budíku. Nakonec jsem usoudil, že nejvhodnější bude použít SMD LED diody, vzhledem k tomu, že nemám doma žádnou aparaturu určenou k pájení SMD součástek, zvolil jsem ze dvou možných typů větší, a sice velikost s označením 1206. Na výběr jsem měl z možností žlutá, zelená, a červená, kterou jsem zvolil jako nejvýhodnější.

Jako vhodný tvar a způsob zapojení jsem zvolil styl "svítícího hada": 10 LED diod - 2x 5 v sérii pro otáčkoměr a tachometr a 1x 5 v sérii pro teploměr. Zapojení i struktura v hadičce je podle následujícího schématu:


Odpory pro série po pěti diodách jsou 220 Ohmů, celkový odběr asi 35 mA, tj. asi 18 mA na sérii. Zárověň je možno přidat odpor nebo potenciometr seriově do přívodu a regulovat jím intenzitu světla. Hadičku jsem použil obyčejnou akvaristickou na vzduch, je lehce do modra zabarvená a pokud LED nesvítí, vytváří budíku celkem atraktivní okraj. Vnější průměr 6 mm, vnitřní 3,5 mm. Téměř celá se schová pod okraj, který u budíku vytváří odrazovou plochu pro světlo.

První a zároveň testovací verze měla LED diody spojované přímo dráty mezi kontakty, ale už po několika manipulacích se kontakty na diodách trhaly a proto jsem musel přejít k řešení, které se pro mě stalo finálním.

Nejlepším nosníkem pro SMD LED je samozřejmě plošný spoj, ovšem musí být v takové podobě, aby se vešel do hadičky, a zároveň, aby byl celý had dostatečně ohebný, proto jsem se rozhodl z univerzálního plošného spoje nařezat tenké pásky a z nich dále jednotlivé segmenty vždy pro 1 kus LED:

V další fázi se musí tyto segmenty pospojovat pomocí drátu(využil jsem drátové propojky), v rozmezí dle potřeby, osobně jsem volil vzájemnou rozteč 16 mm, která zhruba odpovídá rozteči jednotek tisíc na otáčkoměru a počet 10 LED zabírá prostor celé stupnice. Takto vypadá výsledek a hned vedle již připravený i s LED diodami a rezistory:
Zbývá už jen zapojit dráty a dostat výsledek do hadičky. Vzhledem k tomu, že se tam musí vejít plošný spoj, na něm LED a v nejširším místě ještě 2 dráty navíc, jde celek do hadičky docela těžko, proto je dobré udělat na jednom konci na odporu smyčku a pomocí ní vše dovnitř zatáhnout. Tento systém s plošnými spoji má "obrovskou" odolnost proti tahu a tak je možné tahat opravdu dost. Konečný výsledek vypadá takto:
Vše je bráno Scannerem za denního světla, ale normálně je intenzita světla LED diod o moc vyšší je zde vidět. Tento had se následně jenom "položí" okolo stupnice budíku a tím je podsvětlení hotovo. Takto vypadá konečné podsvícení za denního světla, v noci září komplet celý budík(pokud má bílou stupnici:-)).

Stupnice (polepy)

Celý nápad vylepšování budíků v podstatě začal tvorbou nových polepů. Postupnými úpravami jsem dostal konečný návrh, který vám tímto zároveň předkládám, pokud by vás zaujal natolik, že byste jej chtěli použít, stačí vytisknout v rozlišení 300 DpI. Verze 1-3 byly v podstatě spíš pokusy co všechno si můžu dovolit a jak to bude vypadat a tak jsem je ani neuchovával.

Verze 4

Polepy jsou upravené zároveň i pro další úpravy..tedy palivoměr a ukazatel zařazené rychlosti, jak je na nich vidět.

Vzhledem k nepříliš širokým možnostem technologie výroby jsem se nakonec dopracoval k následujícímu řešení, které se ovšem může změnit, protože jsem to ještě pořádně neotestoval za provozu. Jako materiál pro tisk jsem použil slídové folie do laserové tiskárny a polepy na nich vytisknul zrcadlově, tedy aby po montáži byl toner ze spodní strany. Izolaci otištěné strany a zároveň bílý podklad(uvažoval jsem, že zkusím i jinou barvu, ale nechám to na jindy) jsem provedl tak, že jsem ze spodní strany na fólii nalepil bílou samolepku A4. Tím vznikl ideální základ, který se dal už bezproblémů a změny vzhledu přidělat do budíku. Abych otestoval trvanlivost, vzal jsem jeden polep a položil ho na střechu s tím, že ho tam pár dní nechám, co se s tím stane. Asi po třech týdnech(lehce jsem na to zapomněl), jsem jej tam našel. Za tu dobu se venku vystřídala spousta druhů počasí, slunce, déšť, do toho vítr a tak. Výsledkem byla "pouze" drobná změna barvy vlivem všech těchto neblahých podmínek a po vysušení(sebral jsem to za deště) rozlepení vrstev od sebe. Usoudil jsem, že v budíku rozhodně tak trpět nebude a tak tenhle způsob můžu použít.
Pro další zlepšení vlastností jsem polepy přilepil oboustrannou lepící páskou na původní plechové stupnice.

Vše se zatím zdá v pohodě, ale uvažuju o tom, že zkusím polepy a jejich technologii ještě vylepšit, pokud se k tomu dostanu, určitě sem dodám svoje poznatky.

13:03 17.1.2004

Asi dva dny po napsání tohoto jsem se rozhodl, že asi přece jen dám přednost černému designu a tak jsem se inspiroval jednou velmi povedenou palubkou(Škoda Octavia) a udělal nový návrh polepů, který se mi zdá jednak praktičtější a jednak v kombinaci s nově vymyšlenými ručičkami pod červeným podsvětlením hezčí, ještě jsem polepy nevyrobil, ale vypadají fakt dobře, vyrobil jsem je ve dvou provedeních, která se liší v podstatě jen ukazatelem palivoměru a kvaltoměru.

Verze 5

Verze 6

Verze 7

Nová verze + nové ručičky

Na fotkách to sice moc vidět není, ale původní pouze natřené ručičky nejsou ve tmě a to ani s novým podsvícením zrovna moc vidět, zvlášť ne na černé verzi, proto jsem se odhodlal k drastiskému kroku, a sice výrobě vlastních ručiček. Inspiroval jsem se jakjinak, než v moderních automobilech a tedy cíl byl jasný: udělat ručičky z plexiskla tak, aby je procházející světlo dostatečně zviditelnilo. Vzhledem k tomu, že jsem neměl příliš velký výběr materiálu(v podstatě mi zbyl jen kousek tmavě modrého plexi co jsem použil na větrný štítek), začal jsem pracovat s ním. Výroba obnáší vesměs spíš spoustu trpělivosti, protože se musí uříznout tenký pásek plexiskla a ten potom do potřebného tvaru upravit smirkovým papírem. I tak jsem se nenechal odradit a pustil se do toho. Asi po hodině až dvou práce přede mnou stanula krásná modrá ručička, kterou jsem zaplatil kusem své kůže na prstech, protože jsem v tom ještě neměl ten správný grif, poučil jsem se pro příště, že si musím na prsty dávat větší pozor:-). Jako další dilema se jevil problém, z čeho udělat ručičce základnu. Po usilovném pátrání jsem objevil běžně dostupný materiál, který víceméně přesně odpovídal požadavkům, a sice dostatečně lehké a dostatečně hezké. Šlo o přístrojové knoflíky průměru 14 mm, na hřídelku 4 mm, které se v GESu prodávají pod označením "KNOFL 144/0". Po dalším pilování, řezání a broušení na smirkovém papíře vznikla z nevzhledného knoflíku téměř perfektní základna pro ručičku. Následovala zkouška vzhledu v budíku. Zatímco na bílé verzi vypadají Blue Style ručičky téměř dokonale, verze černá je příliš kladně nepřijala. Stejně tak světelná zkouška proběhla na nedostatečnou, protože jak známo, modré sklo červenou barvu jaksi nepropouští ani neodráží. Proto jsem se jal hledat lepší materiál. Plexisklo jsem sice nenašel, ale objevil jsem doma kus výborného průhledného plastu s hnědým nádechem, který se stal budoucím materiálem ručiček. Světlo se na něm i skrz něj krásně odráželo, jenom zpracování vázlo, protože při broušení se z něj linul nepříjemný štiplavý zápach. Každopádně "bílá" ručička se povedla a testy nad černým podkladem i v budíku při osvětlení proběhly na výbornou. Pro uchycení jsem použil hliníkové nýty průměru 4mm, do kterých jsem vyvrtal úzkou dírku pro hřídelku budíku. Zbývá ručičky pouze vyvážit a na to stačí na příslušné straně dutinu zespoda zakápnout vhodným lepidlem, popř. vložit do něj kouskek železa.

Na závěr pouze pohled na ďábelské budíky, jak si hezky svítí a jak to vypadá na palubce, krása, ne?